Sociale kompetencer

Menneskets sociale kompetencer udvikles i fællesskab med andre grupper mennesker og i særdeleshed gennem tætte relationer. De væsentligste elementer i sociale kompetencer er empati, tilknytningsevne og at kunne forstå og indgå i de sociale spilleregler. For at børn udvikler deres sociale kompetencer bedst muligt, er det vigtigt, at de er omgivet af voksne, der støtter og guider dem i, hvordan man indgår og navigerer i de sociale spilleregler. Børn bliver socialt kompetente ved aktiv deltagelse i fællesskabet, der også rummer mulighed for anerkendelse.

 

Læringsmål

 

  • At børnene lærer at forstå egne og andres følelser og derved udvikler empati.
  • At børnene får forståelse for de sociale spilleregler og normer, der er i vores kultur.
  • At børnene lærer, hvordan man bliver en del af fællesskabet.
  • At børnene støttes i at kunne indgå i tætte relationer og skabe venskaber.

 

Tiltag

 

  • Vi vil i det daglige sætte ord på børnenes følelser og hjælpe dem med at identificere de forskellige slags følelser, der opstår. Gennem blandt andet historier, billeder og illustrationer, musik og teater vil vi bevidstgøre børnene om de forskellige følelser, der er i et menneskes liv.

 

  • Vi vil italesætte og guide børnene i de sociale spilleregler, der er en del af vores kultur. Vi vil ligeledes som voksne være forbilleder ved at omgås hinanden respektfuldt og anerkendende.

 

  • Vi vil støtte børnene i at blive en del af fællesskabet ved at lave fælles aktiviteter som ture ud af huset, rytmik, yoga, teaterprojekt osv. Vi vil bruge vores ”venskabsregler” til visuelt at tydeliggøre de normer og værdier, vi har i børnehaven, og hvordan vi ønsker at omgås hinanden.

 

  • Vi vil støtte børnene i at have tætte relationer ved at bakke op om venskaber og opfordre forældre til at lave legeaftaler med hinandens børn.

 

Tegn på læring

 

Vi kan se, at vi er på rette vej, når...

 

  • Vi kan se, at børnene bliver bedre til at sætte ord på og identificere egne følelser.

 

  • Vi oplever, at børnene bliver bedre til at lege, mestre de sociale spillerregler, løse konflikter og hjælpe hinanden i det daglige.

 

  • Når alle børn er en del af børnefællesskabet og på deres præmisser deltager i børnehavens aktiviteter.

 

  • Når alle børn har en god ven i børnehaven.

 

 

Dokumentation

 

  • Tidlig opsporing to gange om året.
  • Observationer af det enkelte barn og børnegruppen som en helhed.
  • Handleplaner.

Børnehaven • Hvedevej 45 • 2700 Brønshøj • Tlf. 3860 0642 • bh.hvedevej@gmail.com